Ostatni wiek, a zwłaszcza ostatnie 20 lat zostały naznaczone poprzez ekspansję i liberalizację międzynarodowego kapitału oraz znaczące zmiany w systemie komunikacji, co doprowadziło do zaistnienia fenomenu zwanego globalizacją. Zniesienie granic dla handlu i komunikacji oraz gwałtowny wzrost migracji wywarł znaczący wpływ na stabilność społeczeństw oraz wpłynął na poczucie tożsamości.
Tożsamość miejsca została przekształcona, ponieważ miasta zaczęły się dostosowywać się do globalnych
wymagań oraz eksponować na globalnych rynkach. Ponadto zabiegi marketingowe i narzędzia promocyjne
miast ustanowiły swoistą spiralę napędową
i zwiększyły zapotrzebowanie na obiekty wpisujące się w nurt globalnego wyścigu.
Obecnie bez odniesienia do znaków drogowych,
nazw ulic czy rejestracji samochodowych często nie jesteśmy w stanie stwierdzić
w jakim mieście i na jakim kontynencie się znajdujemy. Dodatkowo budynki
przypisane różnym funkcjom stają się równie trudne do rozróżnienia – biura,
hotele, mieszkania, szpitale odznaczają się bardzo podobną stylistyką i formą. Centra
nowoczesnych miast, które biorą udział w globalnym wyścigu wyglądają identycznie –
od Londynu, Nowego Jorku, Tokio, po Berlin, Brukselę i miasta dopiero wchodzące na globalna
arenę – San Paulo, Szanghaj, Dubaj, Moskwa, Kuala Lumpur, Astana.
W swojej ostatniej książce profesor Robert Adam, założyciel INTBAU, analizuje jak globalna ekonomia po roku 1990 wpłynęła na formy architektoniczne w postaci skomercjalizowanego modernizmu oraz zapotrzebowanie na budynki ikony. Oprócz analizy socjologicznej zjawiska pojawia się również krytyka globalnego kultu tzw. 'star architects'.
Robert Adam
Globalizacja Nowoczesnej Architektury
Robert Adam
Globalizacja Nowoczesnej Architektury
